Instytut Gospodarki Przestrzennej

Przywództwo na rzecz zrównoważonego świata – jesienna szkoła UNIC

W dniach 13–17 października roku na Uniwersytecie College Cork w Irlandii odbyła się tygodniowa szkoła jesienna poświęcona przywództwu w zakresie zrównoważonego rozwoju. Wzięły w niej udział osoby doktoryzujące się, pracujące naukowo i dydaktycznie z całej Europy, w tym reprezentacja z Uniwersytetu Łódzkiego. Celem przedsięwzięcia było przygotowanie przyszłych liderek i liderów, którzy będą potrafili działać na rzecz bardziej zrównoważonego świata – nawet w trudnych warunkach, takich jak szybkie zmiany czy niepewność. Łącząc wiedzę naukową z głosem lokalnych społeczności, badano powiązania między naturą i przestrzenią miejską.

Opublikowano: 27 października 2025

Kluczowe kompetencje dla liderów zrównoważonego rozwoju

Uczestnicy nabywali wiedzę i rozwijali umiejętności przywódcze i kompetencje związane ze zrównoważonym rozwojem, w tym: 

  • myślenie systemowe,
  • prognozowanie przyszłości,
  • wartości zrównoważonego rozwoju,
  • wpływ społeczny i współpraca między różnymi dziedzinami nauki

Podczas szkoły swój wykład online „Walking, green spaces and nature” poprowadzili Jakub Kronenberg i Edyta Łaszkiewicz.

UNIC – sojusz uczelni dla praktycznego kształcenia

Szkołę jesienną zorganizował sojusz UNIC, który stawia na łączenie wiedzy akademickiej z praktycznym podejściem – poprzez wspólne tworzenie, refleksję i naukę przez doświadczenie. UNIC dostarcza również sposobności do nawiązywania kontaktów i budowania ponadnarodowej społeczności eksperckiej. Jest to szczególnie istotne w obliczu coraz bardziej rosnącej popularności aliansów europejskich, do których przystępują kolejne uczelnie. O tym, czym jest UNIC, przeczytacie na stronie projektu (przejdź do strony projektu).

osoby uczestniczące w szkole jesiennej

Co szkoła jesienna dała uczestnikom z Uniwersytetu Łódzkiego?

Połączenie nauki z praktyką miejską

Wydarzenie było dla mnie niezwykłym doświadczeniem zarówno jako studentki studiów doktoranckich, jak i jako praktyczki pracującej na rzecz rozwoju Łodzi. Na szczególne docenienie zasługuje organizacja szkolenia rozwijającego kompetencje związane z przywództwem na rzecz rzeczywistego wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju. Pozyskana wiedza oraz umiejętności stanowić będą wartość dodaną zarówno w przyszłej pracy naukowej, jak i praktyce dydaktycznej. Międzynarodowy i transdyscyplinarny charakter szkoły jesiennej pozwolił na spojrzenie z wielu perspektyw na wyzwania stojące przed naszymi miastami zarówno pod kątem infrastrukturalnym, jak i społecznym. To wszystko w czasach wymagających podjęcia pilnych działań chroniących środowisko przyrodnicze. Poddaliśmy wnikliwej refleksji wartości, którymi kierujemy się jako jednostki i jako lokalne społeczności. Zastanowiliśmy się również, jak przekuć te wartości w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Praktyczny aspekt pracy nad faktycznym wyzwaniem, przed jakim stoi Cork, związanym ze zwiększeniem udziału ruchu pieszego w mobilności miejskiej, stanowił inspirację dla projektowania wdrożeń akceptowalnych społecznie zmian w codziennym życiu naszych miast
– relacjonuje jedna z uczestniczek, Agata Burlińska.

osoby uczestniczące w szkole jesiennej

Wartości, narracje i projektowanie zmian

Praca w przestrzeni, w której aktywiści często wykorzystują naukę do promowania swoich ideologii, stanowi wyzwanie dla ludzi, którzy autentycznie i w sprawiedliwy sposób chcą zadbać o otaczające nas środowisko. W trakcie szkoły jesiennej duży nacisk stawiany był na to, jak zadbać o środowisko, równolegle poprawiając jakość życia ludzi. Skupiliśmy się na rozwiązaniu rzeczywistych problemów, z którym mierzą się mieszkańcy Cork – wyzwań związanych z mobilnością miejską i czystością powietrza oraz krajobrazu. Aby ukończyć projekt musieliśmy zrozumieć złożoną sieć powiązań między transportem publicznym, ruchem samochodowym, infrastrukturą rowerową a codziennym życiem mieszkańców. Rozmawialiśmy o tym, jak decyzje podejmowane w jednym obszarze wpływają na zupełnie inne, często w nieoczywisty sposób. Zastanawialiśmy się też, jakie wartości – takie jak dostępność, bezpieczeństwo, zdrowie czy kontakt z naturą – są najważniejsze dla różnych grup społecznych i jak różne rozwiązania mogą na nie odpowiadać. Pisaliśmy historie mieszkańców zmagających się z różnymi problemami. Historie, które stanowią świetny sposób budowania zrozumienia i inspirowania konstruktywnej dyskusji. Takie wyjazdy dają niepowtarzalną szansę na pracę metodami projektowymi nad realnymi wyzwaniami oraz uczą praktycznej współpracy w międzynarodowym środowisku. To doświadczenie, które inspiruje do odważniejszego łączenia nauki z działaniem. Trudno je zdobyć w jakikolwiek inny sposób
– dodaje Michał Kuczek, kolejny z uczestników.

osoby uczestniczące w szkole jesiennej

Interdyscyplinarność i nowe perspektywy

Wyjazd zagraniczny w ramach UNIC umożliwił mi poznanie wielu osób zajmujących się zrównoważonym rozwojem, które mają wiedzę i doświadczenie w innych dyscyplinach naukowych niż moja własna (m.in. zarządzanie, inżynieria, zdrowie publiczne). Zajęcia były skoncentrowane nie tylko na wartościach zrównoważonego rozwoju, lecz także na własnych wartościach uczestników i konfrontacji ich ze sobą. Prowadzący dzielili się wiedzą na temat etyki w dążeniu do zrównoważonego rozwoju, zarządzania systemowego, planowania przestrzeni przyjaznej pieszym. Stosowane podczas zajęć metody dydaktyczne również były ciekawym doświadczeniem i inspiracją do własnych zajęć i pracy w grupach. Spotkanie z osobami z różnych kultur oraz o różnych kompetencjach dało mi szerszą perspektywę na wdrażanie założeń zrównoważonego rozwoju. Rozmawialiśmy o rozwiązaniach, które znamy, ale też o problemach, które napotykamy w tym zakresie. Z perspektywy pozanaukowej była to świetna okazja do poznania nowego miejsca i jego kultury. Uważam, że tego typu wyjazdy mogą być niezwykle wartościowe dla studentów i doktorantów UŁ w celu poszerzenia ich horyzontów oraz nabycia nowego punktu widzenia na sprawy, którymi zajmujemy się tu na co dzień w kraju
–podsumowuje Klaudia Kamińska.

osoby uczestniczące w szkole jesiennej

Projekt „We are UNIC!” jest finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu pn. Wsparcie sojuszy Uniwersytetów Europejskich, projekt NAWA o numerze FERS.01.05-IP.08-0219/23, kwota dofinansowania projektu ze środków UE: 62 705 297,60 PLN. 

belka z logotypami

 

Kontakt

Instytut
Gospodarki Przestrzennej

Wydział
Ekonomiczno-Socjologiczny

Uniwersytet Łódzki

Adres:
ulica POW 3/5, 90-255 Łódź

Pokój:
B302 i B303

Telefon:
42/665 57 50

E-mail:
igp@uni.lodz.pl

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR